Om te kunnen begrijpen waarom geloof in God belangrijk is, dienen we eerst te weten wie en wat God is. We beschrijven onze werkelijkheid door wat wij kunnen onderscheiden te benoemen. Op deze manier is alles waar we een woord voor hebben te onderscheiden. Vanuit dit paradigma kunnen we het woord god benaderen en daarbinnen onderscheiden wat en wie God is.
Het woord god is gebruikt in de betekenis van machtige, hoog vereerde en/of hoogste. Zo is god in de definitie van het woord niet perse de almachtige entiteit die binnen het geloof erkend wordt. Het woord god is dus ook van toepassing op onze persoonlijke erkenning. Als wij iets vereren of het hoogste, machtigst en belangrijkst vinden, dan is dat onze god. Vanuit dit perspectief zijn er meerdere goden waarvan iedereen er maar één op de hoogste plaats kan zetten (tenzij men onverschillig is).
Dit maakt atheïsme alleen mogelijk voor een mens die volledig onverschillig is. Doordat vrijwel iedereen voorkeuren heeft, hebben we allemaal één of meerdere goden. Want ieder mens met een voorkeur bepaalt bewust of onbewust hoe idealen en/of helden in voorkeur gerangschikt zijn.
De god die in de bijbel beschreven wordt is liefde, deze god is God doordat Hij niet afhankelijk is van menselijke voorkeur. De god van het Christendom is God verheven boven al de andere goden doordat Hij zichzelf kenbaar maakt in liefde geopenbaard in de bijbel.
Geen mens kan zonder deze liefde bestaan die God is. Deze liefde is niet zomaar liefde, maar het is een liefde die zichzelf niet zoekt. Het is vanuit God dat we deze liefde ervaren in de vrijheden die wij hebben. Deze vrijheid geeft ons de mogelijkheid met die liefde te breken en daar van af te wijken. Doordat God deze liefde is en deze vorm van liefde (agapé) er voor ieder mens is, ervaren we God door deze liefde te ervaren. Ieder mens die deze liefde kent, kent daarin God. Het is aan ons te bepalen hoe wij ons verhouden ten opzichte van God door te kiezen hoe om te gaan met liefde.
Jezus heeft volledig gehandeld naar deze liefde waardoor hij daarmee één is. Zo keurde hij de zondige gedragingen af maar bleef de mens liefhebben. Dit ging uiteindelijk zo ver dat Jezus aan God vroeg de mensen te vergeven die hem martelden en uiteindelijk kruisigden. Daarmee is Gods geest in deze wereld geopenbaard die ons kan inspireren. Waarbij we God kennen als drie-éénheid, dat wil zeggen, God is één, en heeft zich in drie personen kenbaar gemaakt die één essentie delen: God.
Johannes 1 opent dan ook met Jezus kenbaar maken als Gods woord, overeenkomstig genesis 1, aansluitend op het oude testament. Daarnaast is duidelijk uit Johannes 10 dat Jezus zich openbaart als zijnde één met de vader. Dit is mogelijk voor te stellen waar God de auteur is én zijn eigen persoon voortbrengt in het boek van ons universum.
Ter afsluiting beken ik dat ik maar een klein deel kan aangeven van wie en wat God is. God laat zich niet in één definiëring vangen. Daarom stelt God zich voor als ‘ik ben die ik ben’ en zo laat God zich kennen door zijn zoon. Ondanks dit, is duidelijk dat God waarover de bijbel verteld liefde is (1joh4:7-10) en ons zelfs lief heeft als wij hem niet liefhebben en fouten maken.